Architektura C++ s důrazem na vývoj .NET prostředí 9.díl Objekty a třídy

« zpět na C++ / DOT NET

Nové prvky

V jazyce C se pro ukazatele, které nemají nikam ukazovat, používá makro NULL. To má obvykle hodnoty 0, 0L nebo (void*)0. V C++ je možné tohoto makra rovněž použít. Existují však situace, kde NULL může působit problémy, proto se doporučuje používat raději 0. V novějších překladačích jazyka C++ (např. Borland C++ 5.0) se objevuje nov datový typ bool, který se řadí mezi celočíselné typy a kter může nabvat hodnot false (0) a true (1).

Programovací jazyk C++ podporuje komentáře jazyka C a navíc vytváří nov typ.

// vše až do konce řádku je bráno jako komentář
Konstanty se deklarují následujícím způsobem:
const float pi = 3.14159;
//nebo float const pi = 3.14159;

Konstantu nelze měnit a tudíž je ji nutné inicializovat na určitou hodnotu. Naše konstanta pi představuje hodnotu typu float, ale nejedná se o l-hodnotu, to znamená, že nemůže stát na levé straně přiřazovacího výrazu.
pi = 3.14; //Nelze!!!

V jazyku C++ je možné napsat:
const int M = 500;
double pole[M];//podobný zápis v jazyku C nebyl možný

Použití konstant je výhodnější než používání maker. Uvědomme si, že makro nenese žádnou informaci o datovém typu. Jedná se o pouhý řetězec znaků. Naopak konstanty jsou jasně definovány pro konkrétní datový typ. Proto je vhodné se vyhnout častému používání maker, které se naopak v jazyce C používala ve velké míře.

Pomoci rozlišovacího operátoru :: (čtyřtečka) můžeme volat
jinak zastíněné globální proměnné.
Příklad:
int i=10; //globální proměnná
void fce( )
int i=20; //lokální proměnná
cout << i << endl << ::i <<endl;
/*nejprve se vypíše hodnota lokální a na druh řádek
globální proměnné*/
}


Na obrazovce se vypíše:
20
10

Programovací jazyk C++ umožňuje na rozdíl od jazyka C definovat proměnnou v libovolném místě v bloku, nejen na jeho začátku. Platnost je pak omezená až do konce programového bloku.
Příklad zápisu:
void main(void)
{
int vys=0;
randomize();
for (int i=0;i<10;i++)
{
vys+=i;
int x; //definice nové proměnné
x=random(100)+i;
printf("x=%d a vys=%d\n",x,vys);
} //zde končí platnost proměnných 'x' a 'i'
i=0; //chyba!
x=0; //chyba!
}


Autor: Filip Koval

Nezávazně vyzkoušejte webové stránky zdarma

Klientská sekce pro Vás

Spravujte své domény a hosting pohodlně 24 hodin denně

Kontakt pro zákazníky

Technická podpora

PO-PÁ 8:00-21:00
SO-NE, svátky 9:00-21:00

E-mail: podpora@banan.cz

Online pracovník

Patrik Jankov

+420 553 810 250

Online chat

Zvládáme opensource

Na našich serverech jsme ručně ověřili funkci více než 140 opensource systémů, některé z nich nabízíme na jedno kliknutí v administraci.

Hostované domény

7688 domén 6423 1265

Poslední článek - HOMEPAGE PRVKY

O
Ověřit dostupnost domény
Technická podpora: +420 553 810 250podpora@banan.cz
Technická podpora 800-2100 (SO-NE 900-2100) X
Online pracovník: Patrik Jankov
+420 553 810 250
podpora@banan.cz nebo Online chat
Kontaktovat technickou podporu můžete zde
Kontaktovat technickou podporu můžete zde
PO-PÁ 800-2100 (víkendy a svátky 900-2100)