Použitelný web - nenechte uživatele přemýšlet!

« zpět na PHP a HTML

Pod variací na název knihy Steva Kruga se skrývá krátký článek o použitelnosti internetových stránek, která je důležitým předpokladem každého kvalitního webu. Jsem si vědom toho, že nejsem první ani poslední píšící o tomto tématu, přesto chci i za sebe zdůraznit některá základní pravidla kvalitního webdesignu.

Klíčové slovíčko: jednoduchost


Mnoho firem podnikajících v této oblasti je svým zákazníkům schopno nabídnout propracované stránky přetékající informacemi, s netradiční grafikou nebo dokonce hudebním doprovodem. Jistě, webové prezentace nejsou dnes vůbec levná záležitost a tak chci dostat za své peníze co nejvíce muziky. Ale to není to, co ve skutečnosti potřebuji. Tím je kvalitní a jednoduchá (!) stránka, na které návštěvník (třeba i náhodný) rychle najde to, co na ni hledá. Takto by se ve zkratce dala definovat použitelnost stránek. Z mých zkušeností není nic horšího než přeplácaná stránka, o níž víte, že se na ni nachází to co hledáte, za boha si však nemůžete vzpomenout kde.

Moderní uživatel internetu je tvor nevypočitatelný, pohybuje se rychlostí 5 stránek za minutu a téměř vždy udělá něco, co od něj nečekáte. (Jak je možné, že si nevšiml toho odkazu?) Jednoduchost je klíčem k tomu, aby se na Vaši stránku často a rád vracel. Nezapomeňte, že uživatel je pořád vzdálen pouze jedno kliknutí od zavření prohlížeče. Jak trefně říká Yuhů na svém webu jakpsatweb.cz, pokud ho zmatete nebo naštvete, odejde jinam, aby si nepřipadal jako pitomec.

Jak na to


Než začnete implementovat nějaké převratné řešení webu, netradiční layout nebo zářivé barvy, dvakrát si rozmyslete, jestli je to ku prospěchu věci. Většina originálních řešení je nepoužitelných právě kvůli své originalitě. Nechci tady polemizovat, jestli umístit hlavní menu vlevo, vpravo nebo nahoře, většina věcí je záležitostí zdravého rozumu spíše nežli dodržování nějakého dogmatu. Přesto - uživatelé jsou na určité věci zvyklí a - věřte tomu nebo ne - nemají rádi překvapení. Proto existuje minimálně několik zásad, které byste měli dodržovat vždy a všude.

  • stránky by měly mít jasně definované oblasti, které nepřetékají jedna do druhé, nebijí se mezi sebou
  • layout jednotný pro všechny podstránky (o tom, že to není pravidlem ani na portálech se můžete přesvědčit například na centrum.cz - platí k 3.3.2007 EDIT: nyní již neplatí, příkladů je ale stále dost)
  • zavedené a krátké pojmy (hlavně v odkazech) jsou pro uživatele dobrým záchytným bodem (download je lepší než stáhni si, kontakt než adresa firmy)
  • nikdo nečte stránky celé, zkraťte proto obsah i když si myslíte, že už toho méně říct nemůžete
  • důležité a podstatné informace musí být dobře viditelné, samopopisující, bez zbytečného textu okolo (nemyslete si, že si uživatel před stáhnutím souboru ze stránky přečte nejdříve návod k použití - Vy to taky neděláte)
  • na stránku dávejte pouze důležité a podstatné informace - nejlépe ve správném pořadí (pokud prodáváte sedmimílové boty, bude uživatel nejprve chtít vědět cenu, pak jak je sežene a pak až co ty boty vlastně umí)
  • standardní ovládání, logo, slogan, navigace (nejlépe tzv. drobečková v záhlaví)
  • odkaz musí jako odkaz i vypadat
  • a znovu zkraťte:)

 

Takhle ne!


Stejně tak existuje několik věcí, které byste neměli použít za žádných okolností. Návštěvníka webu jimi spolehlivě zmatete, v horším případě přinutíte tlouct pěstí do klávesnice.

  • důležité informace schválně neutápějte, nenuťte uživatele číst něco co nechce, stejně nebude
  • to co není odkaz, nesmí jako odkaz ani vypadat, souvisí s dalším bodem
  • nepodtrhávejte text, nikdy
  • Javascript a podobné skriptovací jazyky používejte jen tam, kde je to nutné, umí krásné věci, ale když jich je moc, škodí
  • neotvírejte nová okna, neměňte jejich velikost
  • neměňte design rolovací lišty, patří k prohlížeči a uživatelé nemají rádi, když jim šaháte na prohlížeč
  • běžící text ve status baru je Zlo(TM)
  • nepoužívejte příliš velké nadpisy
  • nepoužívejte kapitálky, vypadá to jako když na návštěvníka řvete - to uživatelé nemají rádi už vůbec (nejlépe rovnou vytrhněte CapsLock z klávesnice spolu s tlačítkem Windows)
  • nepoužívejte více než tři čtyři barvy na stránce (pokud nejste zrovna grafik, podívejte se na pěkný generátor barevných schémat: www.wellstyled.com/tools/colorscheme2/index-en.html)

 

Odkazy a více informací


www.jakpsatweb.cz/pouzitelnost.html
stribny.name/zapisnik/?clanky/nejdulezitejsi-nenutte-uzivatele-premyslet
www.useit.com/alertbox/20030825.html (anglicky)

A nakonec bible webdesignera z níž tenhle článek čerpá:
Steve Krug: Nenuťte uživatele přemýšlet, ComputerPress 2003. Tenká a zábavná knížka, obsahuje hodně obrázků i poučných informací.

Nezávazně vyzkoušejte webové stránky zdarma

Klientská sekce pro Vás

Spravujte své domény a hosting pohodlně 24 hodin denně

Kontakt pro zákazníky

Technická podpora

PO-PÁ 8:00-21:00
SO-NE, svátky 9:00-21:00

E-mail: podpora@banan.cz

Online pracovník

Patrik Jankov

+420 553 810 250

Online chat

Zvládáme opensource

Na našich serverech jsme ručně ověřili funkci více než 140 opensource systémů, některé z nich nabízíme na jedno kliknutí v administraci.

Hostované domény

7688 domén 6423 1265

Poslední článek - HOMEPAGE PRVKY

O
Ověřit dostupnost domény
Technická podpora: +420 553 810 250podpora@banan.cz
Technická podpora 800-2100 (SO-NE 900-2100) X
Online pracovník: Patrik Jankov
+420 553 810 250
podpora@banan.cz nebo Online chat
Kontaktovat technickou podporu můžete zde
Kontaktovat technickou podporu můžete zde
PO-PÁ 800-2100 (víkendy a svátky 900-2100)