VoIP, H.323 protokol a ostatní, 4.díl

« zpět na VoIP

pc-site/img/voip-logo.png

VoIP, H.323 protokol

 

Tento ITU (International Telecommunication Union) protokol byl původně navrhnut k poskytování video konferencí přes IP protokol. Stal se standardem v IP video konferencích a proráží i na půdu IP telefonie. H.323 nenašel velkou podporu mezi uživateli a firmami, avšak mezi provozovateli ano.

 

H.323 byl vyvinut ITU v květnu 1996 za účelem přenosu hlasu, videa, datové a faxové komunikace skrze IP síť zatímco udržovala konektivitu i do PSTN. Od toho času bylo vyvinuto mnoho verzí a doplňků, které mu přidávaly mnoho funkcí a umožňovaly operovat na mnoha široce distribuovaných sítích.

 

Budoucnost H.323 je velkým předmětem debaty. Pokud za míru úspěšnosti budeme považovat média, pro H.323 to nevypadá vůbec dobře. Velkým problémem je jeho složitost, do které se vyvinul. (Když stejně se začíná mluvit i o SIP). H.323 stále nese většinovou část VoIP provozu, ale jakmile se lidí stanou méně a méně závislí na tradičních telekomunikačních technologiích, bude těžké s jistotou odhadnout budoucnost H.323 protokolu. Jakmile přestane být H.323 vybírán do nových implementací, je otázkou času jeho životnost.

 

H.323 je relativně bezpečný protokol a nevyžaduje mnoho bezpečnostní pozornosti kromě těch, které jsou schopny komunikovat s každou sítí v Internetu. Používá ke komunikaci RTP protokol pro komunikaci médií a nativně neobsahuje podporu šifrování. Standardním řešením tohoto problému je vytváření VPN tunelů mezi koncovými body spojení, kde je přenos šifrován. Jistě je nevýhodou složitější organizace těchto tunelů a vyšší nároky na hardware. VoIP se stává stále více používán v komunikaci s finančními institucemi jako banky díky podpoře silných šifrovacích metod.

NAT je stejný problém jako u SIP. K přenosu médií mezi koncovými body je použit RTP protokol, který využívá celou řadu čísel portů v rozmezí 10000 až 20000. Nejjednodušší metodou je jednoduše povolit příslušné porty v odchozí komunikaci.

U příchozích hovorů je třeba přeposlat TCP port 1720 ke klientovi. Navíc je potřeba přeposlat UDP porty RTP média a RTCP kontrolní streamy. ( Potřebná čísla portu jsou k nalezení v manuálu konkrétního přístroje). Pokud máme počet klientů za NAT zařízením, budeme potřebovat „vrátného“ (gatekeeper) pracujícího v proxy módu. Vrátný bude požadovat rozhraní přiřazené jednotlivými privátním IP adresám a veřejnému Internetu. H.323 klient se tedy přihlásí ke gatekeeperu, ten za ně bude volat.

 

 

 

VoIP, ostatní protokoly

 

MGCP

 

The Media Gateway Control protokol také pochází z IETF (Internet Engineering Task Force). Ačkoliv jeho nasezení je hojnější, než by kdo očekával, rychle ztrácí půdu pod nohama kvůli protokolům jako SIP nebo IAX. Je definován v RFC 3435. Jeho cílem bylo, aby koncová zařízení (jako telefony) byly co nejjednodušší a aby provoz procházel přes hovorové brány a agenty. Na rozdíl od SIP, MGCP používá centralizovaný model. MGCP telefony nemůžou přímo volat jiným MGCP telefonům.

 

Skinny / SCCP

 

The Skinny Klient Control Protocol je proprietální Cisco protokol pro Cisco VoIP zařízení. Je standardním protokolem pro koncová zařízení v Cisco Manager PBX (Pobočková ústředna).

 

UNISTIM

 

Jedná se o proprietální protokol firmy Nortel

 

Literatura:

Asterisk : The Future of Telephony by Jared Smith ; Jim Van Meggelen ; Leif Madsen, ISBN 13: 9780596510480

 

Nezávazně vyzkoušejte webové stránky zdarma

Klientská sekce pro Vás

Spravujte své domény a hosting pohodlně 24 hodin denně

Kontakt pro zákazníky

Technická podpora

PO-PÁ 8:00-21:00
SO-NE, svátky 9:00-21:00

E-mail: podpora@banan.cz

Online pracovník

Patrik Jankov

+420 553 810 250

Online chat

Zvládáme opensource

Na našich serverech jsme ručně ověřili funkci více než 140 opensource systémů, některé z nich nabízíme na jedno kliknutí v administraci.

Hostované domény

7754 domén 6478 1276

Poslední článek - HOMEPAGE PRVKY

O
Ověřit dostupnost domény
Technická podpora: +420 553 810 250podpora@banan.cz
Technická podpora 800-2100 (SO-NE 900-2100) X
Online pracovník: Patrik Jankov
+420 553 810 250
podpora@banan.cz nebo Online chat
Kontaktovat technickou podporu můžete zde
Kontaktovat technickou podporu můžete zde
PO-PÁ 800-2100 (víkendy a svátky 900-2100)