VoIP, Ozvěna (echo), 9.díl

« zpět na VoIP

pc-site/img/voip-logo.png

Možná jste to doposud nezaznamenali, ale ozvěna je ve veřejné telefonní síti (PSTN) problémem tak starým, jak samotné telefony. Telekomunikační firmy vynaložili velké finanční prostředky k potlačení tohoto nežádoucího jevu.

Pokud jsou telefonní přístroje fyzicky blízko – například pokud si volám se sousedem naproti v domě – zpoždění je tak malé, že cokoliv je přeneseno, bude vráceno zpět tak rychle, že to bude nerozlišitelné od odposlechu (sidetone), což je funkce telefonu, kdy vrací zpět část toho, co řekneme do ucha a tím poskytuje přirozenější konverzaci. Je to stejné, jak když mluvíme v místnosti a slyšíme odrazy od stěn a podlahy. Ozvěna je tak rychlá, že ji ani nevnímáme.

 

Jak nám ozvěna vzniká v analogovém světě?

Pokud slyšíme ozvěnu, není to náš telefon, co způsobuje problém, jedná se o zařízení na vzdáleném konci vedení. Ozvěna je způsobena tím, že analogová linka vedoucí od ústředny k Vám (local loop) vysílá i přijímá stejným párem vedení. Pokud proti tomu není obvod elektricky ošetřen nebo pokud jsou použita nekvalitní telefonní zařízení na koncích vedení, přijaté signály mohou být odraženy zpět a stanou se tak součástí zpětného vysílání. Pokud se tak stane, uslyšíme slova, která jsme před momentem vyřknuli. V nekvalitních telefonech bývá ozvěna generována ve sluchátku. To je důvod, proč některé IP telefony způsobují zpoždění dokonce u spojení konec – konec, které neprochází přes analogovou síť. (sluchátko bývá většinou s přístrojem spojeno analogově, stejný problém s handsfree). Vyšší zpoždění v síti napomáhá tvorbě ozvěny.

Člověk registruje zpoždění někde při 20 ms a se vzrůstajícím zpoždění se hovor stává nepříjemnějším.

 

 

Nejefektivnějším způsobem, jak se vypořádat s ozvěnou je hardwarovou cestou. Pokud plánujete vyvinout kvalitní systém, vyplatí se investovat do karet, které mají v sobě potlačení ozvěny. Tyto karty jsou samozřejmě trošku dražší, ale investice se rychle vrátí v podobě menších nároků na zatížení CPU a menším počet stížností od uživatelů.

Literatura:

Asterisk : The Future of Telephony by Jared Smith ; Jim Van Meggelen ; Leif Madsen, ISBN 13: 9780596510480

Klientská sekce pro Vás

Spravujte své domény a hosting pohodlně 24 hodin denně

Kontakt pro zákazníky

Technická podpora

PO-PÁ 8:00-18:00

E-mail: podpora@banan.cz 

Příjem dotazů probíhá NONSTOP

Online pracovník

Richard Slipek

+420 608 611 883

Online chat

Zvládáme opensource

Na našich serverech jsme ručně ověřili funkci více než 140 opensource systémů, některé z nich nabízíme na jedno kliknutí v administraci.

Hostované domény

6529 domén 5469 1060

Poslední článek - HOMEPAGE PRVKY

O
Ověřit dostupnost domény
Zákaznické centrum: podpora@banan.cz +420 608 611 883 (PO-PÁ 8:00-18:00)NápovědaBlog
Technická podpora: PO-PÁ 800-1800X
Online pracovník: Richard Slipek
podpora@banan.cz
Online chat nebo +420 608 611 883
Kontaktovat technickou podporu můžete zde
Kontaktovat technickou podporu můžete zde
PO-PÁ 800-1800